Csak két forgatókönyv marad?

Kategória: Cikkek, írások Megjelent: 2017. december 26. kedd

A következő évtizedekben az emberiség igen komoly nyomás alá kerül. Oly módon kell kezelnie a népesség növekedését (elsősorban Afrikában) és a fogyasztói társadalomhoz csatlakozni kívánó tömegek növekvő igényeit (világszerte), hogy közben az üvegházhatású gázok kibocsátását drasztikus mértékben vissza kell szorítania. Az évszázad második felére csak két forgatókönyv marad, mindkettő viszonylag szűk spektrumon belül:

- A klímaváltozás miatt természeti katasztrófák, a vízforrások nagymértékű visszaesése, soha nem látott népvándorlás és háborúk követik egymást, ami a világgazdaság nagy részében is összeomlást idéz elő.
- Sikerül globális szinten átállni fenntartható módon működő gazdasági modellre. Bár természetesen ez a kívánatos mindenki számára, kizárólag az árfolyamokra figyelve, lesznek nagy nyertesek és vesztesek is.
Bármelyik forgatókönyv is válik valósággá, már megszülettek azok a gyerekek, akik felnőtt, vagy időskorukban a saját szemükkel fogják látni, ahogy a világ így vagy úgy szinte teljes mértékben megváltozik. Ha az első szcenárió valósul meg, akkor a személyes biztonságuk megmaradása esetén is számolniuk kell a jövedelmük és a vagyonuk nagyon nagy részének eltűnésével, akár érintettek a befektetéseik a klímaváltozás elleni küzdelemben, akár nem.
Ha a második, akkor a következő évtizedekben már érezhetőek lesznek igen komoly változások. Az energiaforrások, az építőipar, a vízgazdálkodás, és még az élelmiszeripar mellett a közlekedés az egyik legfontosabb szektor, amit teljesen más eszközökkel és másképpen fogunk igénybe venni, mint most.
Ha az emberiség a pozitív forgatókönyvet szeretné elérni, akkor 2050-ig CO2 kibocsátás szintjét a mostani 20 százalékára kell visszanyomni. A leginkább rugalmas területnek most a közlekedés tűnik, talán a légiközlekedés kivételével, de mindenképpen a személyszállítás fókuszával. Ez azt jelenti, hogy a belső égésű motorokkal rendelkező gépjárműveknek (ICE - Internal Combustion Engine) teljesen el kell tűnniük az újautó piacról 2035-2040-ig (piactól - pontosabban annak fejlettségétől, így az átlagéletkor szintjétől és szórásától). Ezeknek a helyét a trendek alapján egyértelműen az elektromos hajtású autók (EV - Electric Vehicle) veszik át.
Azok, akik szerint erre egyáltalán nincsen szükség, mára nagyon kevesen vannak. Vannak viszont még sokan, akik szerint erre ugye szükség lenne, de nem megvalósítható. A szerencsés helyzet az, hogy nagyrészt már most sincs igazuk (amiben pedig még igen, ott nagyon gyors a fejlődés)...

(index.hu cikk alapján)