Keresztény paradoxonok

Kategória: Eheti Megjelent: 2016. október 17. hétfő

Ha ezeket az elfogadhatatlan dolgokat nem tudjuk elfogadni, nem lehetünk keresztények. Nem mintha nem próbálnánk őket megmagyarázni, teológiánk csodálatos gondolati felépítményeket hozott létre – de azért mindig megmarad a hit gesztusa és a leborulás az „elfogadom, mert lehetetlen” igazsága előtt.

Hogyan lehetséges az, hogy egy Isten van, aztán ebben az egy Istenben mégis három személy? Hogyan lehetséges, hogy Jézus Krisztus egyszerre tökéletesen Isten és tökéletesen ember? – és ez nem skizofrénia, nem meghasonlottság, nem két személy egy testben, hanem egy, tökéletes és integráns személyiség. (Vagy kezdjük egyszerűbbel: hogyan lehetséges bűn nélkül élni?)
Hogyan lehetséges, hogy Jézus Krisztus valóságosan és teljesen jelen van az Oltáriszentségben, a kenyér színe alatt? (Ő legalábbis ezt tanította – szegény Hit-gyüliseket lehet kínozni azzal, hogy hitetlenek, mert nem hisznek Jézus szavaiban, amiben pedig a katolikus egyház hisz, ezért nem hisznek sem az Oltáriszentségben, sem a gyónás szentségében, sem a tisztítótűzben vagy a szentek közösségében…)
Mehetünk tovább: az még csak elképzelhető, hogy Isten jelen van a kenyér színe alatt, hiszen az ostyában nincs semmi bűn – de az hogyan lehetséges, hogy bennem is, bűnös emberben jelen van? Hiszen a bűn elviselhetetlen, a mennyek országában pedig nincs bűn, és Megváltónk is inkább vállalta a kereszthalált, minthogy a legapróbb dologban is kiegyezzék a sátánnal... És akkor az hogyan lehetséges, hogy „élek én, de már nem én, hanem a Krisztus él bennem”? (Márpedig Pál apostol is igazmondó volt.) Vagy másképp fogalmazva, belehelyezve magunkat a környezetünkbe: az vajon mit jelenthet, hogy „ebben a világban élünk, de nem ebből a világból valók vagyunk”? Jó, tudom, ezt is meg lehet magyarázni. De nem kellene inkább megélnünk?
Hogyan lehetséges, hogy az örökkévaló Istent, Isten Fiát megölik? A hallhatatlan meghal – nem csoda, ha ezt nem tudták elfogadni sem a görögök, sem az izraeliták. („Nekünk viszont a kereszt Isten bölcsessége és ereje.”)
Amikor most látjuk, hogy még a legtehetségesebb embereket is hogyan rontja meg a hatalom, a pénz igézete, nehéz nekünk megérteni, hogyan volt lehetséges, hogy Pio atya, aki mérhetetlen hatalommal rendelkezett, a természetfeletti világában járt – egy kis szerzetesi cellában élt és a neki juttatott pénzből semmit sem tartott meg magának, hanem kórházat építtetett rajta. Vagy amikor azt látjuk, hogyan iparkodnak emberek, eget-földet megmozgatva, hogy kissé előre jussanak, hogyan tudta Assisi Szent Ferenc eldobni magától a vagyont, sikert, barátságot, mindazt a jót, amit a világ kínált neki? És fordítva: milyen logikából következik, hogy Kis Szent Teréz, a szerzetesi közösségéből ki nem mozduló és fiatalon meghalt lány a missziók védőszentje és egyházdoktor legyen?
Jaj nekünk, ha emberi szintre akarjuk hozni az isteni titkokat. Akár bővölködés teológiáját gyártunk belőle, akár magunkra barkácsolt szenvedés-teológiát, már el is tévedtünk, s nem járunk messze attól, hogy végleg elvesszünk.
Szegény Jézus! Az ideológiáink önigazoló kényszere megtette már Őt forradalmárnak, zelótának, jámbor bölcsnek, keleti gurunak, Mária Magdolna férjének vagy épp János evangélista „barátjának”… Ezekkel az ostobaságokkal csak saját megromlott vágyainkat igazoljuk, pedig pont fordítva kellene lennie: nekünk kellene igazodni Hozzá, hogy aztán Ő igazolhasson minket.
„A bölcsesség pedig igazolódik a barátai által.”
Sípos (S) Gyula (www.szeretetfoldje.hu)

Hozzászólások   

#1 edit 2016-10-22 18:27
Mert aki kér, mind kap; és aki keres, talál; és a zörgetőnek megnyittatik.

- szerintem ezek a szavak a kérdéseinkre is igazak kell, hogy legyenek. Nem hiszem, hogy baj lenne, hogy nem értjük, nem fogjuk fel teljesen Isten lényét, de ha meg sem kérdezzük, hogy "hogyan lehet bűn nélkül élni, lehet-e egyáltalán, az Egy Isten, mégis miért három személy...., akkor soha nem is kapunk választ Tőle. A tanítványok is folyton kérdezgették Jézust, meg az emberek is olyan dolgokról, ami hitük alapjait képezte és amit Jézus meg is remegtetett egy-egy válasszal, vagy le is döntött.
Sokszor megkérdeztem már Istent, hogy a kétezer évvel ezelőtti emberek nem tudtak valami "értelmeset" is kérdezni Jézustól? De Jézus sokszor úgy válaszol, hogy az nem is nekik szól, hanem nekünk. A mai embereknek. Azt is mondja, hogy mindig lesznek kérdéseink, és Ő meg fogja azt válaszolni, ha már el tudjuk hordozni, megérteni a válaszokat.
Persze a legnagyobb probléma megint csak az ember, aki tudni véli az igazságot és azt hangoztatja, hírdeti, követi, alátámasztja Bibliai idézetekkel, Jézus szavaival, saját tapasztalatival , elképzelésével és megreked valahol saját magát úgy látja, mint aki felépítette saját templomát, de Isten szemében ő csak egy ember aki ásóval áll egy homokos terület fölött és arról beszél, hogy mennyire elfáradt abban, hogy fogja az ásót. Kérdezzünk csak bátran, mert nem a válaszokkal van a gond, jönnek azok, mindig, Isten nem hagy a sötétségben, de a mi felfogásunk elég lassúcska, meg ha egy pillanatra meg is értjük, halljuk a választ, saját elképzeléseink, nézetünk a világ mindjárt felülírja azt. Kérdezni és a válaszokat meg is hallani, nem csak elhinni, hogy valahol, valakinél, valamiben ott van a válasz mindenre, hanem meg is hallani :)

You have no rights to post comments